ECODPF24
ECODPF24
WIEDZA

Filtr Cząstek Stałych to część układu wydechowego montowana w samochodach. Filtr ten jest w budowie i przekroju podobny do katalizatora. Jedną z różnic jest wielkość kanalików. W przypadku Filtra Cząstek Stałych kanaliki przelotowe są większe i posiadają porowate ścianki. Ponadto kanaliki dzielą się na te wlotowe z zatkanymi wylotami, do których wpadają spaliny i te wylotowe, z których spaliny opuszczają filtr, zatkane po stronie wlotowej. Każdy filtr cząstek stałych składa się z trzech elementów. Najważniejszą jego częścią jest monolit ceramiczny czyli wkład filtrujący. Kolejnym jego elementem jest tzw. mata ochronna oddzielająca, uszczelniająca i izolująca termicznie monolit od metalowej obudowy w której wkład jest zamknięty.
DPF- diesel particulate filter, tzw. suchy filtr cząstek stałych jest stosowany w większości samochodów niemieckich i japońskich w celu ograniczenia wydostawania się cząstek stałych do środowiska. Filtr ten nie wymaga dodatkowego wzbogacenia paliwa do poprawnego działania. W tym rozwiązaniu proces wypalania, czyli automatycznego czyszczenia, odbywa się poprzez zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa i tym samym zwiększenie temperatury spalin do 550-650 C.
FAP- filter a particulare, tzw. mokry filtr to rozwiązanie stosowane przez koncern PSA w jego silnikach HDi FAP . Filtr jest montowany w układzie wydechowym wraz z katalizatorem ceramicznym aby zapobiegać wydostawaniu się nadmiernej ilości cząstek stałych do środowiska. Filtr FAP różni się tym od filtra DPF, że do poprawnego wypalania cząstek stałych potrzebuje dodatkowego płynu Eolys, który obniża temperaturę samozapłonu o ok 200 C i przyspiesza spalanie, a w efekcie do atmosfery dostaje się znacznie mniejsza ilość zanieczyszczeń. Płyn Eolys znajduję się przy zbiorniku paliwa w osobnym zbiorniku i jest dawkowany w konkretnej proporcji do baku, zależnie od ilości paliwa jaka została do niego zatankowana.
GPF- gasoline particulate filter, tzw. DPF dla benzyny, czyli filtr montowany w pojazdach z silnikami benzynowymi. Podobnie jak DPF/FAP filtr ten zatrzymuje w sobie cząstki stałe PM. Dzięki wysokiej temperaturze spalin silnika benzynowego filtr regeneruje się na bieżąco, cykl wypalania GPF odbywa się dużo rzadziej i jest krótszy niż w przypadku filtrów montowanych w silnikach diesla.
Katalizatory SCR- (Selektywna redukcja Katalityczna) jest to rodzaj filtra montowany w układzie wydechowym samochodu, stworzony do redukcji tlenków azotów w emitowanych spalinach. Oczyszczanie spalin odbywa się poprzez wtrysk zamontowany przed katalizatorem SCR, który wtryskuje roztwór składający się z mocznika i wody destylowanej (ADBlue). Poprzez wysoką temperaturę, panującą w układzie wydechowym, mocznik zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Następuje reakcja amoniaku z tlenkiem azotu w wyniku czego zostają one zmienione w lotny azot oraz parę wodną.
Do filtra dostarczane są spaliny, które następnie przez setki kanalików (wlotowych) jednostronnie zamkniętych przechodzą przez porowate ścianki wkładu filtra, a następnie opuszczają filtr kanalikami wylotowymi. W tym procesie cząstki sadzy znajdujące się w spalinach osadzają się na ściankach wkładu filtra. Po zebraniu się sadzy na ściankach monolitu następuje proces samooczyszczenia filtra. Odbywa się to poprzez katalityczne spalanie sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury. Produktem spalenia sadzy jest popiół który nie wydostaje się z filtra i jest magazynowany w jego kanalikach.
Poprawna eksploatacja pojazdu z filtrem cząstek stałych to podstawa jego bezawaryjnego i długotrwałego użytkowania. Cykl wypalania sadzy w filtrze czyli tzw. proces automatycznego oczyszczania filtra odbywa się średnio po każdorazowym przejechaniu od 400 do 600 km.(GPF 1000-1500 km). Proces ten jest aktywowany w każdym pojeździe w momencie otrzymania sygnału o odpowiedniej ilości sadzy kwalifikującej się do jej wypalenia. Wypalanie to odbywa się w momencie jazdy ze stałą prędkością przy obrotach silnika ok. 2000- 2500 obr./min. W trakcie tego procesu powinno się w miarę możliwości utrzymywać obroty silnika we wskazanym obszarze i w żadnym wypadku nie gasić silnika (powoduje to przerwanie procesu samoczynnej regeneracji). Część pojazdów wyświetla komunikaty informujące kierowcę o rozpoczęciu procesu wypalania, niestety nie wszyscy producenci aut wyposażają produkowane przez siebie auta w tego rodzaju kontrolki informacyjne. Wtedy należy zwrócić uwagę na tzw. spalanie chwilowe wyświetlane na komputerze pokładowym swojego auta. W trakcie procesu wypalania spalanie auta znacznie wzrasta, często można również zauważyć szary dym wydobywający się z rury wydechowej. Ważnymi elementami w eksploatacji auta z Filtrem Cząstek Stałych jest używanie dobrej jakości oleju silnikowego. Zaleca się zalewanie silników jedynie pełno syntetycznymi olejami nisko popiołowymi tzw. Low Saps oraz tankowanie paliwa dobrej jakości.
- Naturalne
- Przyspieszone
- Awaryjne
Wkład filtra




FILTR W MASZYNIE



